2008. január 22., kedd

formáltál engem örömödre

Kedves lány-, hajadon, menyecske- és asszonytársak! Elváltak és özvegyek! Biszexek és leszbikusok!
Magunknak és mindannyiunknak küldöm sok szeretettel. Mert ilyenek vagyunk. Mi is. Egyenként és mindannyian.

Formáltál engem örömödre,
két könnyű lábbal, szinte szállnék,
s ha hirtelen kinőne szárnyam
nem lenne váratlan ajándék,
mert aki lát meglátja rajtam;
ez itt az Isten kedvelt lánya,
akit a szelek körüllengnek
s kinek a tavasz új ruhája.

Formáltál engem örömödre,
de ékesíts fel most csodákkal!
szivárványt küldj sötét szemére,
ha lát, lásson hétszín varázzsal.
Hadd lásson tündéreknél szebbnek,
éjjel nevemre felriadjon,
mint akit kékes villám keltett,
s utána szédülten virrasszon.

Ha jön a reggel minden fényben
harmatban hőben felidézzen,
ha nem lát értem sóvárogjon,
és hogyha lát, hát megigézzem.
Formáltál engem örömödre,
de öltöztess most illatokba!
lépéseim füröszd zenében,
s csillagokat bűvölj hajamba.

Tedd meg most legnagyobb csodádat,
segitsed meg most kicsi lányod,
mert ha nem látom érte sírok,
s ha látom majdnem holtra válok.
Tedd, étlen-szomjan engem várjon,
és sírjon értem apadatlan,
s boríts el minden édességgel,
hogy mindezért megvígasztaljam.
.
Szerzője Hajnal Anna (1907-1977). A Nyugat úgynevezett harmadik nemzedékéhez tartozott, 1933-tól jelentek meg versei. Mesterének Babitsot tartotta. Verseire állítólag jellemző a felfokozott expresszivitás és a kendőzetlen önvallomás (ez alapján mondjuk lehet), a mítosz-teremtő képzelet, és hite az élet legyőzhetetlenségében. Műfordítói tevékenysége is jelentős (angol költészet - Blake, Burns, Swinburne). Írt gyermekverseket és gyermekeknek szóló elbeszéléseket, fordított ifjúsági irodalmat is.
Trencsényi-Waldapfel Imrével létrehozta a Tóth Árpád Társaságot, ahova különböző műveltségű, világnézetű, származású és társadalmi hovatartozású írók jártak, köztük Radnóti, Szerb Antal, Weöres Sándor, Jékely Zoltán, de Déry és József Attila is. Összejöveteleiket Hajnal Anna lakásán tartották, felolvasóesteket rendeztek, művészeti vitákat folytattak. A II. világháború idején antifasiszta verseket írt, melyek egy része 1944-ben elpusztult. 1947-ben Baumgarten, 1966-ban József Attila díjat kapott.
.
"Költészetét és tevékeny, aktív emberszeretetét nem lehet szétválasztani."
(Hajnal Annáról kortársa, Vészi Endre)
.
Ilyenek lehetünk mi is. Egyenként és mindannyian.
.
De.
Hajnal Anna 1937-ben férjhez ment Keszi Imréhez, aki a háború után a "kultúrtisztogatás" egyik főfő végrehajtója lett a Szabad Nép kritikarovatán keresztül. Állítólag még saját elvtársai is utálták, és a gyűlöletből Hajnal Annára is csöppent. Ha költészetét tekintve létezhetne is, az ok is elevenen él, ami miatt mégis halott - írja az Irodalmi Jelen.
(sóhaj)
Nekem ez a vers akkor is tetszik.
Az élet meg elképesztően összetett.

Nincsenek megjegyzések: