2007. szeptember 13., csütörtök

Martha Graham

.. hozta létre a Graham mozdulatrendszert, ami a Limón technika mellett a modern tánc (a balett utáni mozdulat-tánc a XX. században) alapjává vált. Drámai, érzelmeket tudsz vinni a mozdulatokba. Az Amelie zenéjére gyakorlunk. Az egyetlen alkalmak, amikor jól éreztem magam az elmúlt napokban. Érzem a testem, érzem önmagam, élvezem a kapcsolatot amit egyre jobban megtapasztalok a testemmel, és örülök, hogy idén már figyelni is tudok a tanárra.

Martha Graham egy szenzációs kicsike energiával teli nénike volt. 97 éves koráig élt, és megkapta a Medal of Freedom-ot: ez a legnagyobb amerikai kitüntetés, olyan, mint a franciáknál a Becsületrend (mondjuk ezt csak civilek kaphatják; de a legnagyobb).
Tetszik a neve. Ha választhatnék, én is ezt kapnám.

Hümm. Megnéztem a díjátadó képet, és az aláírás szerint Ford neje Martha Grahamnál táncolt, mielőtt az elnök felesége lett.
Ugye nem?
A TIME magazin a XX. század 100 legfontosabb személyisége közé választotta.

Dienes Valéria, aki a magyar moderntánc apostolnője volt, 99 évig élt. Úgyhogy igyekezzünk, hangzott el egy óra után.
Dienes Valéria volt egyébként Bergson első magyar fordítója (francia filozófus, a nyílt társadalom bevezetője; bocs a képzettektől). Életében négy szenvedélye volt: a matematika (ebből doktorált), a filozófia (ezt a Sorbonne-on tanulta), a zene (zeneakademiát végzett), és az orkesztika vagyis a mozdulatművészet, amit meghonosított, és amit én most a Dienes-Duncan iskolában tanulok.

Nincsenek megjegyzések: