2008. április 10., csütörtök

Kabbala és cégbíróság

Kedd reggel elmaradt a kabbala előadás (az, ami előtt néha pálinkázni szoktam).
Ó, akkor elszaladok a cégbíróságra, mondtam bölcsészhallgató-társamnak, aki nem másoddiplomás, hanem első, és nem harminchat éves, hanem tizenkilenc.
Ó, az biztos nagyon érdekes, mondta ő, és nevetett, és kicsit elhúzta a száját.
Nevettem én is és mentem tovább, el a cégbíróságra. És arra gondoltam, hogy tényleg érdekes.

Érdekes, hogyan intézik ügyes-bajos, apró-cseprő dolgaikat az állampolgárok, kicsit és nagyot, nagyot és nagynak véltet. A rengeteg sorbanálló nagy része saját cége ügyében izeg-mozog, jár el, törzstőkét emel, vagy megszüntet.

és futott, telefonált,
és szőtte álmát, mint színes fonált
(Kosztolányi: Halotti beszéd)

Érdekes, hogyan szervezi ezt meg a közösség, milyen elvek mentén és miért, hogyan szűrődnek le gyakorlattá célok és eszmék. Hogy mi van amögött a rövid mondat mögött: "A bíráknak nincsen ügyfélfogadási idejük", miután felsorolják az ügyintézők, a csoportvezetők és a hivatalvezető ügyfélfogadási rendjét.

Tikkun olam, a világ helyreállítása, a világ tökéletesítése. Mindenki reszelget valamit, jobb esetben, ha ez a szándéka. Ha emellett dönt. Ha felismeri és vállalja. Vagy fel sem ismeri, akár. A művészet és a társadalmi felelősségvállalás egyáltalán nem idegen egymástól, sőt. És még szarkasztikusan és részben sem igaz, hogy "a jó szociológus nem találkozik emberekkel".
Franz Rosenzweig, akit Heideggerrel egy szinten említenek a XX. század filozófusai között, azzal utasította vissza a neki felkínált katedrát egyébként végtelen udvariassággal, hogy a továbbiakban valódi emberek valódi problémáival akar foglalkozni. És amilyen felismerésekre eközben jutott, harmadik féléve tanuljuk.

9 megjegyzés:

gjuci írta...

Ma éjjel azt álmodtam, hogy meséled, terhes vagy, és megtartod a gyereket, akit egyedül fogsz felnevelni. Jó álom?

Anikó írta...

Uuu.. alapvetoen elkepeszto.
Alapvetoen igy tennek egyebkent, de a first best persze a nem egyedul.
Miert almodsz Te ilyeneket? :-)

gjuci írta...

Én már egyszer megálmodtam különben, hogy egy régi osztálytársnőm terhes, és tényleg!! És azt is, hogy egy másik eljegyezte magát, és tényleg!

Anikó írta...

(nem ment át ez a béna, megismétlem):
Megijesztesz. Sürgősen álmodj nekem egy szép-családban levőt, kérlek.

gjuci írta...

Majd megpróbálom!

aliz írta...

bocs., más: hova (kihez) jártok kabbala órákra?!

Anikó írta...

Kedd 10:00 Tatár György, ELTE BTK Múzeum körúti épület (az Astoriánál).
Ha érdekel, találkozhatunk 3/4 10-kor a Burger King előtt. Én általában mindig megyek.

aliz írta...

kösz, Makóról kicsit messze van - de majd egyszer, talán...
(nem rég,hétvégére bejelentkeztem a Raj Tamás féle tanf-ra - csak aztán nem mentem mégse...)
Ez minden kedden van?! Egyetemi előadás keretében?

Anikó írta...

Igen, egyetemi kurzus. Minden páros félévben van, sztem jövőre is lesz. És nagyon jó.
Páratlan félévekben pedig ugyanebben az időpontban Biblia és kánon, vagy Ószövetség és kánon, mindegy milyen címmel, de vallásfilozófiai bevezető kurzust tart Tatár tanár úr, ami szintén szuper.